Friday 10 February 2012

ALLAH SEBAIK-BAIK PENGHIBUR

Assalamualaikum...
Hari ini saya nak ajak kita semua termenung.. Ha,bukan termenung tiada faedah tetapi merenung seketika hidup kita selama ini. Kadangkala kita akan mendapat sesuatu yang diluar jangkaan kita. kadangkala pula apa yg kita harapkan berlaku,tidak pula terjadi. Sebenarnya itulah buktinya Allah sentiasa berkomunikasi dgn kita.

Firman Allah SWT  " Kami tidak akn mengubah nasib sesuatu kaum kecuali mereka berusaha mengubahnya sendiri"



Nah,dari situ kita sudah mengetahui bahawa setiap perubahan yg kita inginkan dalam hidup ini,kita perlu berusaha. Usaha pula perlulah setimpal dgn yg kita inginkan. Saya pasrah jika diizinkan Allah, keputusan SPM yg akan saya ambil bulan 3 ini tidak memenuhi hasrat hati saya. Ini kerana saya sendiri merasa tidak cukup usaha yg dikerahkan utk memperoleh keputusan cemerlang.Namun,jauh dari sudut hati saya,saya sgt mengharapkan kecemerlangan agar cita-cita menjadi seorang guru tercapai jua akhirnya.

Jadi,janganlah kita selalu menyalahkan takdir mahupun berasa tidak puas hati dengan ketentuan Allah kpd kita. Fikirlah,masih ramai lagi manusia diluar sana yg tidak bernasib baik seperti kita. jika tiada kegagalan dalam hidup,manakah rasa manisnya pengalaman hidup kita? Jika hidup kita selalu sempurna,maka dimanakah rasa syukur itu? Sebagai contoh,mari kita singkap kehidupan mewah seseorang. Biarpun bergelar jutawan,namun dia akan sentiasa merasa tidak cukup wang yang diperolehnya. Maka bermulalah persaingan saham,perniagaan dan sebagainya. Jika menoleh pula kepada kehidupan seorang nelayan. Memperoleh sekeping not RM100 merupakan anugerah terindah bagi mereka. Jika wang itu diberikan kepada jutawan tadi,rasa-rasanya apa pandangan dia kepada wang sejumlah itu? saya yakin anda tahu jawapannya.




Jadi,jika kita mendapat apa jua masalah, mengadulah padaNya. Dia adalah sebaik-baik peneman dan penghibur.Selagi rasa syukur ada dalam diri kita,maka kita masih lagi terselamat dari istidraj.. Sabarlah menempuhi sebarang dugaan kerana mungkin Allah menghadirkan dugaan itu untuk menghapuskan dosa-dosa kita.

Ingatlah bahawa Allah SWT tidak akan menimpakan ujian kpd seseorang hamba kecuali Dia mengetahui kemampuan hambaNya itu untuk menghadapinya. Dongaklah ke langit dan ukirkanlah senyuman yang manis dengan rasa syukur kerana masih berpeluang melakukan sebegitu. Moga Allah merahmati kita semua. Amin....





No comments:

Post a Comment

Total Pageviews